Для нормального мовленнєвого розвитку дитині потрібне спілкування. Дорослий є джерелом отримання сигналів, що надходять із зовнішнього середовища. Мовленнєвий розвиток дитини затримується при несприятливих зовнішніх умовах: надмірно шумне оточення, відсутність емоційно позитивного оточення, психічних травмах (психотравмуючих ситуаціях в сім'ї). Мовлення розвивається на початковому етапі за допомогою наслідування, тому деякі мовленнєві порушення, такі як порушення темпу мовлення, дефекти звуковимови, заїкання треба розглядати як наслідування членам сім'ї. Найчастіше мовленнєві порушення спостерігаються у хлопчиків. Цьому є у фахівців пояснення. У хлопчиків швидше розвивається права півкуля (зорово-просторова), а от у дівчат, навпаки, ліва (мовленнєва). Тому у дівчат спостерігаються більш ранні строки розвитку мовлення.Отже, мовлення - явище соціальне. Якщо дитина не отримує достатнього мовленнєвого спілкування, власне мовлення буде відставати в розвитку. З питань затримки мовленнєвого розвитку треба звертатися до невропатолога, отоларинголога та логопеда у віці до 3 років
1 період
1-2 рік життя, коли відбувається розвиток мовленнєвої зони Брока (французький лікар Поль Брока вказав на наявність в головному мозку поля, що відповідає за мовлення
2 період
3 роки, коли відбувається розвиток зв'язного мовлення. Ще слабкий розвиток нервової системи призводить до змін поведінки дитини. Якщо додаються інші несприятливі фактори, може виникнути затримка мовленнєвого розвитку, заїкання
3 період
6-7 років. Зростає навантаження на центральну нервову систему. Будь-які порушення мовленнєвої функції виявляються найбільш сильно, можуть додатися й інші (порушення письма).
Вік дитини | Можливі проблеми |
до кінця 1 місяця | При дискомфорті (наприклад, не бажає їсти) не кричить |
до кінця 4 місяця | Не посміхається, коли з ним розмовляють |
до кінця 5 місяця | Не вимовляє звуки, склади, не шукає поглядом предмет, на який вказує дорослий |
до кінця 7 місяця | Не старається привернути до себе увагу |
до кінця 9 місяця | Не з'явилися слова, що складаються з однакових складів (ма-ма, дай-дай) |
до кінця 10 місяця | Малюк не використовує склади, звукосполучення, не відповідає рухами по ситуації |
до кінця 12 місяця | Не вимовляє осмислено жодного слова, не виконує простих вимог ("дай іграшку") |
до кінця 15 місяця | Не використовує осмислено слова "папа", "мама" |
до кінця 19 місяця | Не показує частини тіла, що називає дорослий |
до кінця 29 місяця | Не розуміє значення "великий-маленький" |
Критерії | Показники |
Фонетична компетенція |
правильна вимова звуків |
розвинений фонематичний слух | |
виразність мовлення | |
Лексична компетенція |
розуміння семантичного наповнення слів |
розвиток словника | |
Граматична компетенція |
морфологічна правильність мовлення |
синтаксична будова мовлення | |
Діамонологічна компетенція | вміння будувати діалог з партнером |
наявність зв'язних висловлювань репродуктивного характеру |
|
наявність зв'язних висловлювань творчого характеру | |
Комунікативна компетенція | ініціативність в спілкуванні |
знання мовленнєвого етикету |
You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com